היי, שמי גלית נתן

לפני יותר מעשור החלטתי שאני עושה רק מה שאני אוהבת, ואני רוצה לחוות ולהתרגש כל יום מחדש, עזבתי עבודה אפרורית בבנק, והקמתי עסק לנומרולוגיה וחשוב לי לעזור לאנשים כל יום מחדש.

כחלק מהסקרנות שלי אני מאוד אוהבת להכיר ולהתנסות בחידושים בתחום הצרכנות, לייף סטייל, ספרים, טיולים בארץ מתכונים ועוד, הבלוג נותן לי הרבה עניין ואני שמחה לשתף מכל הלב.

חיפוש בבלוג
תרגום עם גוגל
הרשמו לעדכונים במייל

"אלף קוצים" מחזה חדש שיעלה בתיאטרון גושן מאפשר הצצה מרתקת אל עולם הכתות ההצגה בבימויו של נתן דטנר, נכתבה ע”י גיא הירש ואיל הינה גלי, בליווי מקצועי של רחל ליכטנשטיין מנכ"לית העמותה לנפגעי כתות את ההצגה מובילים השחקנים: יהודה נהרי, אודיה ירון, מורין אמור וענת פדרשניידר הפרמיירה תתקיים ב 27/3 במוזיאון ארץ ישראל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב email
שיתוף ב print

תיאטרון גושן הידוע בהצגות האיכות שלו, מעלה מחזה חדש ומסקרן העוסק בנושא הכתות.המחזה "אלף קוצים" נכתב על ידי גיא הירש ואיל הינה גלי, והוא מספק הצצה ריאליסטית לעולם הכתות השואב אליו מאות נערים ונערות  שהולכים שבי אחרי מנהיג כריזמטי.

את ההצגה ביים נתן דטנר, ומובילים אותה ארבעה שחקנים: יהודה נהרי, אודיה ירון, מורין אמור וענת פדרשניידר.

כתיבת המחזה לוותה על ידי רחל ליכטנשטיין, מנכ"לית העמותה לנפגעי כתות, שסייעה במידע והכוונה מתוך ניסיונה רב השנים בעבודה עם נפגעי כתות.ההצגה משלבת את נקודת המבט של נערה הנסחפת אחר מנהיג כריזמטי, לצד ההתמודדות של אמה עם צעדיה של הבת.

זוהי דרמה סוחפת הבוחנת מה גורם לאדם להתמסר לאחר בצורה טוטאלית, לעיתים, עד כדי אובדן האישיות שלו, עד כמה קל לאדם לאבד עצמו במרדף אחר רעיונות שווא וכמה קשה יכולה להיות הדרך חזרה.

ההצגה מספרת על ירדן, תלמידה מצטיינת, יפה ומוכשרת, החולמת להצליח כזמרת ורקדנית. בתמיכתה של חברתה הטובה ביותר, ליבי, השתיים מגיעות מהמושב עד לעיר הגדולה כדי להגשים לירדן את החלום ולהתקבל "לכוכב הבא"

חייה מקבלים תפנית חדה כאשר היא פוגשת את עמנואל, גבר מסתורי וכריזמטי הפותח עבורה דלת לעולם אחר. הוא חושף בפניה קהילה בה תומכים ומכבדים איש את רעהו. מקום בו לא חיים סביב הריאליטי או בתוך רשתות חברתיות ושיימינג. זה עולם קסום של שיתוף פעולה, אחדות ואהבה. ירדן נשבית בקסמו של עמנואל אך עד מהרה, מה שנראה בתחילה כמו חלום, הופך לסיוט.בזמן שאמה של ירדן שבורה וחסרת עצות, ליבי חברתה הטובה לא מוותרת לרגע ונלחמת .

גיא הירש  ואייל הינה גלי מספרים  על התהליך שמאחורי כתיבת המחזה: המחזה "אלף קוצים" נכתב במטרה לשים אור על תופעת הכתות בארץ. תופעה מאוד מסוכנת, ועם זאת מיוחדת ומסקרנת. נושא הכתות לא זוכה למספיק סיקור בתקשורת, בטלוויזיה, בקולנוע או בתיאטרון. בתיאטרון גושן, ולנו ככותבים היה חשוב להכיר לנוער בישראל את התופעה הזו שנקראת "כת". להיות מודעים "לעולם" הזה, ולהיות מסוגלים לזהות את הסכנה לפני שהם חלילה נופלים שבי אחרי מנהיג\ה שווא אשר ינצלו אותם.

כיצד אנשים נסחפים אחרי רעיון שווא? איך מוותרים על החיים כפי שהיו  ומנתקים את המשפחה? כיצד בנאדם כריזמטי יכול להשתלט על מוח של בנאדם? אולי מישהו עשה לי את זה ואני אפילו לא מודע לזה? מה הסימנים?

כתות סוחפות בעיקר נערים ונערות צעירים או בשנות העשרים לחייהם. לצערנו אין עדיין מספיק מודעות לכמות האנשים שנשאבים לכתות בישראל ולסבל הנגרם לקורבנות ולמשפחות שלהם. למעשה אין אפילו חוק במדינה ישראל נגד כתות.

הרבה שורדים של כתות ברחבי העולם מספרים שמה שמאוד מקשה עליהם לעזוב את הכת היא הבושה שהם מרגישים, מה יגידו עליהם החברים והמשפחה שהם הרחיקו.

אנחנו מקווים שהמחזה ייתן הצצה לעולם הזה ויסיר את מעטה הבושה סביב הנושא. ככל שנדבר על הנושא בגובה העיניים ובלי שיפוטיות או זלזול, ככה יהיה קל יותר לאנשים בעתיד לצאת מכתות.

התחושה שמלווה לעיתים אנשים לאחר צפייה בכתבות או בסדרות דוקומנטריות על כתות, היא סוג של ביקורת על הקורבנות. "איך הם האמינו לזה", "לי זה לא היה קורה", רצינו לכתוב מחזה שיחשוף את הקהל לתהליך ויראה להם כמה זה פשוט ליפול לכת, ואיך זה יכול לקרות לכל אחד. בכוונה יצרנו גיבורה שבאה מבית טוב, ממעמד טוב, ללא בעיות משפחתיות, בעיות בלימודים או מבחינה חברתית, ובנוסף רצינו לתת למשפחה ולחברים כלים להתמודדות. כי גם אם "לי זה לא יכול לקרות"  זה עדיין יכול לקרות לחבר הכי טוב שלי, לאח\ות שלי או לילדים שלי.

תהליך העבודה:

ככותבים, תמיד היינו סקרנים לנושא, צפינו בהרבה סרטים עלילתיים ודוקומנטרים.,בחו"ל אין לזה סוף, פה בישראל המצב קצת שונה ואנחנו מקווים להשפיע על המודעות לנושא הרגיש הזה. וכשניתנה לנו ההזמנות לספר וללמד על הנושא המסוכן הזה לא חשבנו פעמיים. המשכנו לחקור כדי להביא את הסיפור בצורה הכי אותנטית וריאליסטית שאפשר. כמו שזה קורה במציאות. המחזה נכתב בהשראת אירועים אמיתיים מכתות בארץ ובעולם.

יש למעלה מ-150 כתות בישראל ועוד אלפי כתות ברחבי העולם. על אף שכל כת סוגדת למנהיג אחר ומקיימת מערכת חוקים משלה, באיזשהו אופן, כאשר הבנת כיצד מתנהלת כת אחת, הבנת איך כולן מתנהלות ומצליחות לקחת בשבי מחשבתי בני אדם ולנצל אותם.

היה חשוב לנו לשים דגש על תהליך "שטיפת מוח" אשר מתרחש אצל כל קורבן אשר נופל לכת ומתמסר טוטאלית למנהיג ורעיונותיו, קיצוניים ככל שיהיו. זה התהליך שכל כך קשה לקורבן לזהות.

נתן דטנר במאי המחזה: האתגר הגדול ביותר בבימוי של הצגה עם נושא כל כך רגיש היא לא לשפוט את הדמויות, גם הדמות ה״טובה״ עושה את הטעויות שלה כמו גם הדמות ״ הרעה״ שגם עושה דברים טובים.

ניסיתי ליצור סיפור פשוט יומיומי עם דמויות מוכרות כך שנבין שסיפור כמו זה על הבמה יכול לקרות לכל אחד! וזאת הסכנה האמיתית בכל מה שנוגע לעניין הכתות והגורואים למיניהן בישראל.

במה נקייה עם מעט אביזרים הקרנות וידיאו ומוסיקה מרתקים,מאפשרת לצוות השחקנים המופלא לקחת את הקהל למסע הנפשי הרגשי והמרתק של אלף קוצים

 רחל ליכטנשטיין מנכ"לית האגודה לנפגעי כתות:" כותבי ההצגה לא לקחו סיפור של כת מסוימת או של נפגע מסוים, אלא שילבו בגאונות ובאומנות אלמנטים מכל מיני כתות פוגעניות, מה שמייצר מצב שבני הנוער שיצפו בה לא רק יזכרו את הסיפור אלא יבינו את הלך הרוח של התופעה רחבת ההיקף שקורית היום סביב הנושא של כתות. הם יוכלו, בבא היום, לזהות אנשים שרלטנים ומניפולטיבים בסביבה שלהם, וידעו להתרחק מהם.

צריך לזכור שההצגה אמנם מספרת את סיפורה של נערה שמולכת שולל על ידי מנהיג כת

אבל אנשים מהסוג הזה אפשר לפגוש בעבודה, בזוגיות, בטיפול, וכן, גם בקבוצות מודעות, ניו אייג' או קבוצות רוחניות שונות – וההכרות עם הנושא היא סוג של חיסון לעתיד לשלל תופעות שעלולות לפגוע בהם בעתיד.

כשאנו באגודה, מקבלים פניות קו החם, בהן צעירים מבררים לגבי קבוצה מסוימת שהם רוצים להצטרף אליה:  האם קיבלנו עליה מידע או תלונות, אלו הרגעים שמשמחים אותי ביותר. זוהי הצלת נפשות עוד לפני הנפילה לשבי.

המטרה שלנו, העומדת במקום אחד עם ההצגה, היא להזהיר את מי שרוצים להצטרף לכת-שיבררו היטב, על הקבוצה והמנהיג ויבינו מראש את הסכנות הצפויות.

מורה דרך- מי שהולך להיות הבן אדם שיוביל את הנפש שלנו למסע רגשי ורוחני – חובה לבדוק אם הוא ראוי ואם יש עליו תלונות כל שהן לפני שמצטרפים אליו למסע משותף.

אביגיל שמר מנכ"לית תיאטרון גושן: "זוהי  דרמה ישראלית מקורית ומטלטלת המבוססת על סיפור אמיתי המיועדת לבני נוער והוריהם. מלבד קידום והנגשת התרבות בישראל אנו רואים בהצגה זו שליחות שעשויה פשוטו כמשמעו לסייע להציל נערות ונערים .

מאות נערים ונערות נופלים מידי שנה קורבן לכתות שונות ברחבי הארץ ונכנסים למעגל של קורבני אלימות. ההצגה מפיחה תקווה שאפשר לצאת מהמעגל המסוכן וחשוב שאנחנו כחברה נהיה ערים לתופעה המסוכנת של כתות ואלימות".

הפרמיירה תתקיים ב 27/3

במוזיאון ארץ ישראל

ב-19 באפריל תעלה ההצגה במסגרת הפסטיבל הבינלאומי להצגות ילדים ונוער

למידע והזמנות כרטיסים:

טלפון : 09-9508837  050-9956630

https://tgoshen.com/

https://www.facebook.com/tgoshen/

"אלף קוצים"

מחזה : גיא הירש ואיל היינה גלי.

בימויי: נתן דטנר

ע.במאי: גיא הירש

עיצוב תפאורה : בתיה סגל

ניהול מוזיקה: אוהד בן אבי

עיצוב וידאו ארט: ארז שורצבאום

עיצוב תלבושות : סופיה טרוטוש ארגמן

עיצוב תאורה :אורי מורג

ניהול הצגה: מיה שירן שמר

שחקנים: יהודה נהרי, אודיה ירון, מורין אמור, ענת פדרשניידר

 

שיתוף ב print
להדפסת המתכון לחצו כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Translate »
דילוג לתוכן